TELEMATIK
Danske virksomheder har det seneste år skruet markant op for brugen af telematik, som måske især har fået meget opmærksomhed i Formel 1, hvor pit-mekanikerne kan overvåge selv de mindste detaljer på bilen ude fra deres garager.
I dette tilfælde er der ikke tale om overvågning fra pit-garager, men fra firmabil-flådernes administratorer, der ved hjælp af onlineteknologi, der forbinder virksomhedernes biler med internettet, gør det muligt at indsamle en lang række data.
Det kan for eksempel være oplysninger om brugernes køreadfærd i form af hastighed, acceleration og brændstofforbrug, hvilket alt sammen kan bruges til at øge sikkerheden i kørslen og nedbringe virksomhedernes omkostninger.
En undersøgelse fra leasingvirksomheden Arvals analyseenhed, Arval Mobility Observatory, viser, at 56 procent af danske virksomheder i dag gør brug af telematik, hvilket er mere end en fordobling i forhold til perioden inden covid-19.
Virksomheder her fået øjnene op for telematik
En tilsvarende undersøgelse fra foråret 2020 viste, at 26 procent af danske virksomheder dengang gjorde brug af intelligente enheder i bilflåden. På daværende tidspunkt lå det internationale gennemsnit på 33 procent, mens det i dag ligger på 56 procent.
- Mange danske virksomheder har fået øje på fordelene ved en mere intelligent styring af deres bilflåder. Blandt andet for at kunne opfylde deres CSR-politikker og fordi det er en måde at gøre virksomheden grønnere. Virksomhederne får et nyt indblik og et styringsværktøj, som de ikke har haft tidligere, og på den måde bliver de meget klogere på deres bilflåder, siger Andreas Knudsen, kommerciel direktør i Arval Danmark i en pressemeddelelse.
Han uddyber:
- At udviklingen er sket under nedlukningen af Danmark, skyldes formentlig, at virksomhederne har haft behov for at reducere flådeomkostninger og i højere grad været åbne over for at omfavne ny teknologi for at optimere flådestyringen, siger Andreas Knudsen.