Du har altid mulighed for at kontakte os på enten email: info@arval.dk   eller ringe til os på +45 70 26 50 60

Home > Alle Danskere Burde Teste En Elbil

Alle danskere burde teste en elbil

Alle danskere burde teste en elbil

Arval
Mandag, marts 9, 2020

Kun et fåtal af danskerne har en gangbar undskyldning for ikke at skifte benzin og diesel ud med el. Det handler kun om at ændre på ligegyldige, indgroede vaner.

Af Gorm Wisweh, kok og medejer af pizzakæden Gorm’s
 

Som et mere eller mindre kendt ansigt i Danmark modtager jeg løbende henvendelser fra virksomheder og organisationer om at medvirke i forskellige projekter. Helt ærligt ender jeg med at sige nej tak til det meste. Ofte kniber det med tiden, og andre gange kan jeg have svært ved at se mig selv kædet sammen med produkter, som jeg ikke har noget forhold til. Men nogle gange kommer det helt rigtige tilbud på det helt rigtige tidspunkt.

Jeg har det seneste års tid kraftigt overvejet at skifte familiens benzinbil ud med en mere klimavenlig en af slagsen. Som de fleste andre vil jeg gerne give mit personlige bidrag til den grønne omstilling, men i en travl hverdag kan det være svært at finde tiden til at gøre tanke til handling. Derfor takkede jeg ja på stedet, da leasingvirksomheden Arval bad mig om at teste en elbil og fortælle råt for usødet om mine oplevelser på diverse sociale medier. Ikke pakke noget ind, lød opgaven. Er der problemer, skal de frem i lyset. Det lød som et job for en åbenmundet fyr som mig. Alligevel blev min oplevelse meget anderledes end forventet.

Kort fortalt parkerede jeg igennem to måneder min Nissan Quashqai og benyttede mig i stedet af en Nissan Leaf, som er en 100 procent elbil. Både i forbindelse med mit job som tv-kok og selvudnævnt pizzaekspert og som familiefar i forbindelse med al transport af mine to børn. Til at begynde med var det med en vis portion nervøsitet, at jeg transporterede mig rundt i og omkring København via ren el.  Mit daglige kørselsbehov er ikke enormt, men alligevel føler jeg mig ret afhængig af en stabil transport. Så hvordan ville det gå, når jeg pludselig skulle til at planlægge min kørsel frem for bare at kaste mig ind bag rattet? Når jeg pludselig var afhængig af en app for at finde frem til nærmeste ladestander og parkeringsplads og i sidste ende risikerede at køre tør for strøm midt i ingenting. Det lød enormt spændende, men ikke nødvendigvis uden problemer.

I begyndelsen havde jeg da også lidt svært ved at vænne mig til det hele. Jeg var meget fokuseret på bilens rækkevidde, og det irriterede mig, at diverse udbydere af ladestandere hver især benytter forskellige typer stik. Det gør det for så vidt stadig, men det forestiller jeg mig, at vi må kunne standardisere os ud af. Derudover skal vi for mig at se have installeret flere hurtigladere, hvor batteriet når 80 procent på 20-30 minutter. Men så kan jeg heller ikke finde på mere at brokke mig over.

Faktisk var mine første måneder som elbilist domineret af en dyb forbløffelse over, hvor hurtigt jeg ændrede vaner. Allerede efter et par uger begyndte det at ligge på rygraden at planlægge min kørsel og min opladning efter dagens og ugens begivenheder. En afledt effekt af planlægningen var i øvrigt en klart større bevidsthed om, hvad jeg egentlig bruger min bil til. Tidligere valgte jeg den altid til, når jeg skulle til møder i Jylland, men nu tager jeg i stedet toget. Og har på den måde fået foræret tre-fire timer hver vej til at arbejde i. Det lyder måske banalt, men jeg har ikke for alvor været opmærksom på muligheden, inden jeg fik mine transportvaner flået midt over af en elbil.

Jeg har fundet ud af, at mit gennemsnitlige daglige kørselsbehov er ret lavt. Omkring 30-35 kilometer. Men faktisk ikke væsentligt forskelligt fra den gennemsnitlige dansker, der ifølge Danmarks Statistik kører 45,6 kilometer om dagen. Det betyder blandt andet, at 9 ud af 10 danskere kan komme til og fra arbejde uden en opladning. Selv ladede jeg primært derhjemme og faktisk ikke engang hver dag, som jeg ellers havde forventet. Jeg satte typisk opladeren i et par gange om ugen, når batteriet nærmede sig 50 procent. Bare sådan for en sikkerheds skyld.

El- og hybridbiler bør være billigere end i dag. Og der skal ses på ladehastigheden og ensrettes på typen af ladestandere. Men der er ikke brug en revolution, inden vi som samfund er klar til at skifte benzin og diesel ud med el. Faktisk har Danmark for mig at se alle muligheder for at være et optimalt elbilsland, fordi afstandene er så små. Jeg er for eksempel endt med at give elbilen de varmeste anbefalinger til mine forældre, som bor på Bornholm og har maksimalt 30 kilometers kørsel til ethvert udflugtsmål på øen. Det handler kun om åbenhed og villighed til at skrotte gamle vaner.

Jeg er i den heldige situation, at jeg fik foræret en to måneder lang prøvetur i en elbil. Min påstand er, at hvis det samme skete for alle danskere, ville langt de fleste uden tøven skifte til grøn transport. Det gør jeg selv i løbet af 2020. Jeg var på forhånd bange for konsekvenserne af skiftet, men fandt ud af, at der næsten ikke var nogen. Det er muligt, at teknologien endnu ikke er langt nok fremme til at tilfredsstille alle – men minder dit kørselsbehov så nogenlunde om mit, behøver du ikke at være nervøs.

 

Se et udvalg af grønne firmabiler Arval tilbyder til erhvervsleasing her.

Press Contact

Andreas Knudsen

Commercial Director
Telefon 
70 26 50 60