Hjem > Blog > Elbiler > Elektrisk Koersel Test Af Mini Countryman

elektrisk kørsel: test af MINI countryman

elektrisk kørsel: test af MINI countryman

Mandag, december 17, 2018

Jeg har ofte hørt folk sige, at hybrid- og elbiler ikke kan skabe den samme begejstring som biler med en stor motor. Efter at have prøvekørt hybridbilen MINI Countryman Cooper SE i et par måneder har jeg et meget klart svar til personer med den holdning: I. Tager. Fejl.

Jeg forstår det godt: En 1500 cc 3-cylinders motor med 136 hk lyder ikke specielt inspirerende. Og et drejningsmoment på 220Nm er heller ikke ligefrem spektakulært. Men når der tilføjes en elektrisk motor med 88 hk og 165Nm, bliver der fremtryllet en virkelig sjov maskine, for den sammenlagte styrke når op på 224 hk og 385 Nm. Helt ærligt, så har du ikke følelsen af at køre en 200+ hk bil, men det høje drejningsmoment og den hurtige acceleration gør den imponerende alligevel. Og fordi den elektriske motor kun trækker fra baghjulene, kan du rigtigt flyde afsted. Det er selvfølgelig ikke formålet med en miljøvenlig bil, men lige nu taler jeg bare sjovhedsfaktor.

Den føles og styres som en MINI. For dem der endnu ikke har haft fornøjelsen, så styrer den præcist og reagerer hurtigt. Det ville være en stramning at sammenligne den med at køre go-cart – den sammenligning passer bedre til MINI Cooperen, men den kører sporty. Stellet er både lækkert og stift uden at blive ukomfortabelt. Sæderne giver tilpas støtte og plads – selv for mig (jeg er 1,90 meter høj). Rattet er tykt og småt – præcis som et rat skal være. Det skal siges, at jeg omhyggeligt udvalgte denne Mini. Jeg var så heldig, at min chef gav mig carte blanche til at vælge præcis den bil jeg ville, så det gjorde jeg: Sort metallisk maling, cognac-farvede lædersæder, JCW indtræk, 17 tommer JCW hjul, Harman Hardon anlæg, 8.8 tommer touchskærmsnavigation, aktiv cruise control, nøgleløs start, Apple CarPlay… Nej, det var ikke en billig bil, men til gengæld en bil der vender hoveder og er en sand fornøjelse at køre. Det føles som om, jeg er den eneste hos Arval, der er så fornøjet over MINI’en, for den er altid på listen over testklare biler.

Da jeg hovedsageligt kører korte distancer, kører jeg 100 procent elektrisk. Bilen er stille og har slet ingen vibrationer fra turbomotoren. For at gøre fuld brug af batteriet, sørger jeg for, at batteriet er forvarmet med den elektriske auxiliary heating. Det er en af mine yndlingsfunktioner ved bilen, særligt fordi det er vinter. Du bliver hurtig forvent med at stige ind i forvarmet bil (eller afkølet bil om sommeren). Og hvorfor ikke? Du skal jo bare sætte bilens stik i kontakten. En anden gimmick er Mini-logoet der projekteres på vejen under bilen. Det ser stilet ud og  holder dine sko tørre, da det oplyser vandpytter og andre ting du ikke ønsker at træde i.

Og apropos at sætte stikket i så er der noget, du bør gøre så meget som muligt. Tro mig. Desværre er den elektriske rækkevidde begrænset til 30 km, og derefter sætte benzinmotoren ind. Men når du kører i byen, er der altid adgang til adskillige ladestationer. Fordelen ved det er, at der hovedsageligt er installeret ladestationer på populære destinationer. For eksempel er der en lige over for min yndlingsrestaurant. Og fordi de fleste kører diesel- og benzinbiler, må de ikke parkere på pladsen. De ekstra parkeringspladser er næsten en grund i sig selv til at anskaffe en elektrisk bil. Dog er MINI’en ikke udstyret med fast charge, og det er heller ikke muligt at tilkøbe. Du kan oplade Countryman med et 3-phase ladekabel eller med et 230 V kabel. Sidstnævnte har jeg ikke rigtig brugt, kun når der ikke har været et 3-phase kabel tilgængeligt.

Efter opladning lægger jeg kablet tilbage i bagagerummet. Ja, nogle gange er kablet både vådt og beskidt. Derfor sørger jeg for, at det aldrig rører jorden, når bilen lader. Med comfort opening-systemet kan jeg åbne bagagerummet ved at bevæge foden under kofangeren. Det gør det også utrolig nemt, når man har hænderne fulde af indkøb. Når du kører, kan du vælge forskellige driving modes – fra very eco til very sporty. På motorvejen vælger jeg som regel e-drive, hvor systemet selv finder den mest effektive måde for bilen at køre. Af alle de biler med cruise control, jeg har testet, må jeg sige, at denne fungerer særdeles godt. Den føles sikker, holder nok afstand og slår ikke til og fra som andre systemer. Særligt i tæt trafik er denne cruise control en lettelse. I tæt trafik kan du også fornemme hvordan den elektriske motor fungerer godt i samspil med benzinmotoren. Nogle gange kunne samspillet mellem de to godt være lidt mere sofistikeret, men generelt set fungerer det godt.

Selv når du ikke bruger bilen til kørsel, kan du blive underholdt af den. Med Apple Carplay kan du tilgå din iPhone ved hjælp af din 8 tommer navigationsskærm, så du nemt kan vælge din yndlingssang med iDrive. Med lyskontakten kan du vælge, hvilken farve du ønsker til bilens interiør, så det passer til dit humør. Og når jeg gør alt det, sætter jeg naturligvis også varme i sædet.

Den endelige konklusion er: Jeg elsker denne bil. Glem alle de andre firmabiler jeg har kørt i førhen (BMW X1 20d, Mercedes CLA 200d shooting brake og Mercedes C220d estate) – Mini’en er den eneste ene. Og fordi den er miljøvenlig, så længe du sørger for at sætte stikket i, kan du sågar sove med god samvittighed.

Besøg Arvals hjemmeside, hvis du også ønsker at teste en Mini. Jeg skal nok sørge for, at den er pæn og ren. Men du må ikke låne den for længe, for jeg vil selv køre mere i den.

- Chris Jan Bulthuis, Manager Operations